Om besöksindustrin ska bli en svensk basnäring behöver tre saker hända: 1. Många svenska destinationer måste bli betydligt mer konkurrenskraftiga. 2. Generellt sett måste kompetensen i näringen höjas. Och sist men inte minst (3.) måste vi få in ett större mått av...
Det är snart ett år sedan vi släppte förra numret av vårt nyhetsbrev Platskontoret: om platsmarknadsföring, varumärken och andra upplevelser. Det säger kanske något om hur snabbt vårt första år i Helsingborg har passerat förbi. Det tar sin lilla tid att driva ett eget...
Den här texten är ett svar på Dan Jönssons artikel “Väx upp, Helsingborg!” i Helsingborgs Dagblad söndagen den 2 februari. Hej Dan Jönsson, Under rubriken “Väx upp, Helsingborg” tar du heder och ära av två konsulter som har gjort en utredning av Helsingborgs kulturliv...
PROBLEM: Malmö stad och Polisen ville få Malmöborna att förstå sambandet mellan den organiserade brottsligheten och de val många gör i vardagen. LÖSNING: Vi skapade avsändaren Heja Malmö och förvandlade moralproblematiken till plånboksfrågor. RESULTAT: Redan de första...
PROBLEM: Söderhamn vill minska utflyttningen och få folk att flytta in till kommunen. LÖSNING: Som vanligt undvek vi att basera varumärkesstrategin på kärnvärden och tog i stället fasta på de styrkor som var mest utslagsgivande. Vi »förbjöd« abstrakta begrepp som...