När vi utvecklar varumärkesidentiteten (brand identity) fokuserar vi på fyra olika strategiska processer: den verbala, den visuella, den virtuella samt, inte minst, den vardagliga processen. I designarbetet inriktar vi oss i första hand på den visuella och den virtuella delen av varumärkets identitet. Vi gör logotypdesign, grafiska profilprogram, trycksaker, annonser och webbplatser.
Undvik kvartalstypografi
Logotypen är tillsammans med namnet varumärkets grundackord och den första byggstenen i den visuella identiteten. Oavsett om det handlar om ett företags- eller produktvarumärke, är logotypen en strategiskt viktig symbol som kommer att slå an tonen för varumärkets visuella identitet under många år framöver. Med tanke på hur avgörande logotypen är, lönar det sig att ta fram en logotyp som inte bara känns rätt det här kvartalet utan har framtiden för sig.
Livs levande bruksanvisning
Både internt och externt representeras varumärket av de olika delarna i det grafiska profilprogrammet; visitkort, brevpapper, korrespondenskort etc. Med hjälp av en välplanerad designmanual blir det betydligt lättare att hålla fast vid den visuella identiteten över tiden. En bra grafisk manual gör det också lättare att hålla samma ton när man transponerar identiteten till exempelvis skyltserier eller ett mässkoncept. Sedan vill vi varmt rekommendera att man förser designmanualen med en livs levande bruksanvisning innan den tas i bruk första gången.
Svenska Designpriset är en tävling för alla i grafisk kommunikation anordnad av Cap & Design och ett utbildningsföretag. Vinnarna får en brösthängd guldmedalj och diplomet Svenska Designpriset Guld. Manifesto har designat logotyp, grafisk profil och vinnarmedalj samt producerat tävlingsfolder, banners och grunddesign för webbplatsen.
För Mindpark har vi bl.a gjort logotypdesign och grafisk profil. Här ses loggan i både platt och 3-dimensionell version.
Trelleborgs Museer har vi formgett nya logotyper för, en övergripande för den gemensamma kommunikationen, en för Trelleborgs Museum och en för Axel Ebbes konsthall.
Västra Akademin för Gastronomi har vi gjort logotypdesign och grafisk profil åt. Färgerna är blått för närheten till havet och guld för de gyllene sädesaxen.
Malmö stad, en logotyp till CEMR, europeiskt evenemang i Malmö, här på vykort.
Ny logotyp, baserad på en tidigare symbol, och grafisk profil har vi hjälpt 3D-visualiseringsföretaget Visualisera med.
För Ersta Sköndal högskola i Stockholm har vi designat logotyp och grafisk profil, och därefter allt från grafisk profil-manual till webbsida.
Om du vill veta mer om strategisk logotypdesign, och se fler exempel, har vi skrivit en bok i ämnet. Ladda ner Logoboken här:
Logoboken: Om varumärkets största gemensamma nämnare