Så här i semestertider är det intressant att notera hur det verkliga livet integreras i det sociala livet på nätet. Man kan tycka att många skulle vilja befinna sig ”off the grid”, men så verkar ej vara fallet. Statusuppdateringarna på facebook om vem som befinner sig var, vem som ätit vad och vems barn som har mest glass runt munnen är mer frekventa än denna sommars regnskurar. Att få många ”likes” på semesterbilden verkar nästan ha blivit en statussymbol och identitetsbärare. Genom valet av bilder och formuleringar i statusuppdateringarna byggs en image kring det egna personliga varumärket. Om jag applicerar detta på mig själv skulle jag enligt facebook framstå som en hårdrockande mat- och dryckesfrossare, vilket naturligtvis är (delvis) sant. Andra verkar vilja framstå som världens mest multitaskande mamma eller hippaste killen i stan.
Ett annat exempel är födelsedagar. Jag fyllde år häromveckan och har aldrig blivit så gratulerad; via facebook. Faktum är att de flesta av mina vänner, förutom familj och de närmast sörjande, kom ihåg min födelsedag för att de sett på facebook att jag fyllde år, inte för att de kom ihåg datumet. Och de som glömde bort mig kan ju alltid skylla på att de var bortresta och utan tillgång till nät. Låter det ytligt och opersonligt? Kanske det, men låt mig ta ett exempel från mitt yrkesliv som PR-konsult, där den sociala transparensen verkligen kom till nytta.
I våras råkade en av våra kunder ut för en stor eldsvåda. TT, och därmed i stort sett samtliga svenska dagstidningar fick nys om detta och rapporterade krigsrubriker om att företaget i stort sett brunnit ner till grunden. Så var ej fallet, endast en del av företaget hade skadats. Med hjälp av twitter, facebook, nyhetsbrev och digital PR hjälpte vi företaget att blixtsnabbt revidera medias bild av händelseförloppet. Kunder och leverantörer hölls lugna då de hela tiden blev uppdaterade. På så sätt reducerades skadorna som branden åstadkommit med hjälp av enkla hjälpmedel.
Sociala medier är ett effektivt PR-verktyg, både om du använder det professionellt eller bara vill marknadsföra dig själv som den största livsnjutaren av alla. Och det är klart du vill.
Philip Recht är medievetaren som blev dokumentärfilmare som blev mediasäljare som blev PR-konsult. Han är delägare i Printa Public Relations i Helsingborg och då och då föreläser han med Manifestos Michael Nilsson. Med ett lika stort intresse för Iron Maiden som för dyra skjortor och god dryck vågar vi påstå att han är Sveriges stekigaste hårdrockare.
Kan inte annat än instämma, i synnerhet med sista meningen i den kursiva texten 🙂 Rock on!
Kan börja med att hålla med föregående talare om stekigheten, men håller även med Philip om detta intressanta fenomen som de sociala medierna innebär.