Vi jobbar för fullt med att utveckla vår tredje bok om det sociala medielandskapet. Det blir en casebok där vi samlar så många praktikfall vi bara kan. Vad funkar i sociala medier och vad funkar inte? I den här boken kommer vi framför allt att koncentrera oss på effekterna av sociala medier. Även denna gång kommer vi att samarbeta med andra skribenter. Först ut att presentera sitt kapitel är Maja Petersson.
Maja: »Vad gör man när ingen längre tror på reklam, kändisuttalanden eller sponsrade bloggar? Jo man får väl helt enkelt börja mena det man säger, och fysiskt göra det. Sociala medier är troligtvis det billigaste och mest effektiva sättet att sprida information. Det är som ett globalt fikarum där det som är roligt, intressant, fascinerande, idiotiskt, upprörande eller gratis får mest utrymme och berättas vidare genom bloggar, Facebook och Twitter. Genom att sluta spendera reklambudgeten på dyra helsidor och 30 sekunders klipp kan man göra något som genererar långt mycket mer engagemang hos kunderna och trovärdighet till varumärket. I de case jag har valt har kunden antingen tagit sin slogan ett steg längre eller gjort något istället för att satsa på ett tomt budskap och framför allt har de gett någonting tillbaka för tiden de lånar. Egentligen är det ganska enkelt, om du gör något som folk uppskattar kommer de att berätta det för fler. Sociala medier är inte magi, men det kan bli en megafon för dem som gör något bra.«