Även de fysiska kontakterna med varumärket har en given plats i det sociala landskapet. Har du någonsin sett en skylt med »ingen design, tack«? Eller hört någon oja sig över »inredningsbruset«?
Inte vi heller.
Vi har samma värdemätare för allt vi producerar: Return On Ideas. Att kreativitet måste löna sig är ingen självklarhet i design- och reklamtävlingar som sällan premierar strategiskt tänkande. Därför är det lite ironiskt att vi får uppdrag från olika tävlingsarrangörer.
Vi har givit namn åt XL+pxl, en integrerad reklamtävling där digitala medier kombineras med tryck i kolossalformat. Vi har också skapat Svenska Designprisets grafiska och digitala identitet, och designat ett fint pris vinnarna kan ha på sig under galakvällen.
Alla människor har känsla för design. På en bråkdel av en sekund avgör en kund om varumärkets namn, identitet eller inredning känns rätt eller inte. Vårt jobb är att se till att det känns rätt.
Ta designbutiken HSB Live till exempel. När vi träffade HSB första gången tyckte de inte att butikens sortiment matchade husen som deras mäklare sålde. Vi fick uppdraget att skapa ett butikskoncept som höll samma klass som arkitekturen av Wingårdh, norska Snøhetta och danska Vandkunsten.
Vi utvecklade butikens inredningsprofil och sortimentsstrategi. När vi hade etablerat kontakt med de nya leverantörerna gjorde vi också de första beställningarna. Resultatet blev en formstark designbutik där även mäklarna kunde känna sig hemma.
När vi gör inredningar använder vi i allmänhet möbler ur det befintliga sortimentet. Till Axel Ebbes konsthall i Trelleborg gjorde vi en specialdesignad lösning för att mottagningsdisken skulle passa in i konsthallens funkisatmosfär från tidigt 1930-tal.
Vi designade en disk i trettiotalets anda. Diskens proportioner harmonierar med konsthallens avlånga entrégång och tar upp formen på trappan som leder upp till konsthallens entré.
Kommunikation, logotyper och produktdesign visar andra exempel på våra olika designtjänster.