»Landsting och kommuner hyr ofta in dyra konsulter i syfte att stärka sitt varumärke. Resultatet tenderar att bli floskler utan någon egentlig substans. I Söderhamns kommun tog man reda på vad kommunens invånare tyckte och fick ett varumärke som är både enkelt och ärligt«, säger ingressen.
Det senaste numret (6) av Offentliga Affärer bjuder på ett helt uppslag om Manifesto, Söderhamns kommun och varumärkesstrategi för platser. Michael berättar vad som egentligen krävs för lyckad place branding och intervjuas tillsammans med Eva Tjernström (tidigare kommunalråd i Söderhamn, numera landstingsråd i Gävleborgs län) om utvecklingen av Söderhamns varumärkesplattform. Jag har svårt att tänka mig trevligare läsning till förmiddagskaffet.
»Om vi inte tror på oss som kommun, gör ingen annan det heller. Det ska både kännas och synas att vi står för vad vi är. Det kan vi idag«, avslutar Eva Tjernström.