Att två varumärken ska bli ett händer inte allt för ofta. Därför är det en spännande resa som vi gör tillsammans med två lokala energibolag, Vetlanda Energi och Teknik AB (Vetab) och Sävsjö Energi AB (Seab). Ett samarbete bolagen emellan finns sedan tidigare men nu lägger vi den strategiska grunden till ett nytt, gemensamt varumärke – Njudung Energi.
Under våren har vi genomfört kund- och medarbetarundersökningar och ett antal kund- och medarbetarworkshops för de båda bolagen. Företagsledningen har verkligen lagt sig vinn om att personalen ska känna sig delaktig i processen. På bilden presenterar vår varumärkesstrateg Michael Nilsson huvuddragen i varumärkesanalysen för Vetabs och Seabs medarbetare under ett morgonmöte.
Med utgångspunkt i analysen och ett antal workshops har vi utvecklat en varumärkesstrategi som ska bidra till att stärka känslan för Njudung Energi. Våra undersökningar visar att båda bolagen har mycket varumärkeskapital att bygga vidare på och det vill vi naturligtvis ska vara grunden för det nya varumärket. Samtidigt är vi fullt medvetna om att ett nytt namn också gör det möjligt att föra in nya ingredienser i varumärkesarbetet.
För närvarande är vi i full färd med att designa varumärkets identitet, i första skedet logotypen. Därefter ska vi utveckla ett grafiskt profilprogram och en designmanual som stödjer identiteten i den praktiska tillämpningen.